Kerst in Opuwo - Reisverslag uit Opuwo, Namibië van Marjolijn Oostrum - WaarBenJij.nu Kerst in Opuwo - Reisverslag uit Opuwo, Namibië van Marjolijn Oostrum - WaarBenJij.nu

Kerst in Opuwo

Door: marjolijnvanoostrum

Blijf op de hoogte en volg Marjolijn

29 December 2011 | Namibië, Opuwo

Mijn volgend verslag stond eigenlijk gepland voor het nieuwe jaar. Maar ik heb een hele bijzondere week meegemaakt die ik graag met jullie wil delen.

Allereerst dank jullie wel voor alle leuke reacties op deze site (leuk om te merken dat mensen het ook lezen), lieve sms’jes (Noor ik kan ze alleen van jou ontvangen, dus Erwin stop maar met sturen en iets vaker smoelenboek openen…) telefoontjes (was super om mijn nichtjes, neefje en Lisa en Noor te spreken) en mailtjes!

Bij Yacht is deze periode altijd lekker rustig, wat bij mij meestal inhoud bergen file werk weg werken.
Hier bij de council heb ik iemand die dat voor me doet :) Ik heb het nu druk. We zijn met z’n 2’en op kantoor, Fransisca en ik, en ik wil de 2e week van januari weer een sollicitatieweek houden omdat er voor ik weg ben nog zeker 6 vacatures ingevuld moeten worden, dus ben cv’s aan het doorlezen, aan het shortlisten en longlisten. Bergen werk dus. Maar het houd je van de straat hè ;-)

Maar goed waar ik het dus ff over wilde hebben is kerst. Met name kerst in Opuwo!! Ik heb een vriendin hier Diane. Zij woont na een aantal jaren via VSO gewerkt te hebben nu permanent in Opuwo. Zij heeft hier haar eigen project in Katatura (de armste wijk in Opuwo waar mensen op de vuilnisbelt leven en geen geld hebben voor kleding of eten). Ze is via sponsoring bezig om een kindergarden op te zetten omdat de kindjes die in Katatura wonen niet de mogelijkheid hebben om naar school te gaan. Het komt er op neer, de kleintjes kunnen overdag naar school, en de oudere kinderen die wel de mogelijkheid hebben om naar school te gaan maar problemen hebben omdat ze vaak op intelligentie gebied achter lopen hier bijles kunnen krijgen. Plus de kinderen krijgen iedere dag een warme maaltijd, scheelt weer in de kosten voor de ouders (vaak alleenstaande moeders) zodat de school fees betaald kunnen worden.

Voor deze mensen is er geen geld om iets extra’s te doen met kerst. Nou had Diane via een Engelse sponsor geld gedoneerd gekregen om kerstpakketten te maken. Ook hadden mijn ouders centjes achtergelaten en had mijn moeder cadeautjes voor kinderen meegenomen. (Lientje super wat je had uitgezocht!!) Dus vorige week Diane en ik vergelijkend waren onderzoek gedaan bij alle winkels hier in Opuwo waar we het goedkoopste voedsel konden krijgen. Uiteindelijk hebben we 12 families kunnen voorzien met een zak maismail van 10 kg, brood, vis uit blik, zeep, wasmiddel, sinaasappels, zout, olie, thee, soep, suiker, uien en een pak koekjes. En moet je je voorstellen dit allemaal voor 250 euro…..
Het was super om dit uit te delen, zo onvoorstelbaar hoe dankbaar mensen zijn hier. En stiekem dacht ik maar weer eens wat zijn we in Nederland toch verwend.

De dag erna was het kinderdag. Cadeautjes voor de kinderen die uitgedeeld moesten worden. De broer van Erwin en zijn vriendin hebben toen ze hier waren ook allerlei cadeautjes voor de kinderen meegenomen, en Diane is goed in dosering, niet alles tege¬lijkertijd maar bedenkt wanneer er speciale gelegenheden zijn zodat het extra waarde heeft. Alle kinderen uit Katatura werden bijeen geroepen en 1 voor 1 kregen ze een cadeautje. Zo heerlijk om al die blije kindersnoetjes te zien.

Kerstavond tijd voor schaap op de braai. Moet toegeven dat dat stukken beter smaakt dan geit :) Daarna met de possie nog ff Okalunga voor een kerstborreltje.

1e kerstdag. Kerst bij Diane. Nou schijnt het nogal Engels te zijn om ’s middags al te beginnen met het kerstmaal. Kwam om 3 uur aan en zat om half 4 al mijn eigen pizza in elkaar te draaien. Was heerlijk!!
Door Monika (een vrouw die in Katatura woont, haar familie heeft het iets beter dan de rest en zij zorgen eigenlijk voor de community daar) waren we uitgenodigd om kerst ’s avonds bij hun te komen vieren. We besloten om alleen voor een drankje te gaan. En dan merk je weer dat als afrikanen je eten aanbieden het een belediging voor ze is als je het niet aanneemt. Dus daar zaten we aan een grote tafel met alleen maar locals, heerlijk te dineren. Wat extra sensatie nog, opeens zat er een slang onder de tafel, iedereen schoot naar achter en gilde en verbaasde zich daarna dat ik nog heel rustig op mijn stoel zat met alleen opgetrokken benen :)

2e kerstdag is hier niet zo’n ding als in NL. Leftover diner bij Diane, en daarna de shebeen in om te poolen. En wat was het lachen, 2 himba mannen die ons uitdaagde maar niet van ons konden winnen :)

Waarvan ik dus dacht kerst is geit wegspoelen met Black Label bier is dus alles behalve waar. Ik heb de meest bijzondere kerst in mijn leven meegemaakt, en die heeft een speciaal plekje in mijn hart gekregen.

En gek genoeg begin ik te beseffen dat het einde in zicht begint te komen en dat ik me steeds vaker realiseer dat ik de warmte, vriendelijkheid en gastvrijheid van de mensen ga missen, de prachtige sterrenhemels, de temperaturen, zelfs de tropische regenbuien, prachtige landschappen en zo kan ik nog wel 100 dingen opnoemen!

Lieve mensen ik wens jullie allemaal een spetterende jaarwisseling en al het goeds voor 2012 toe. Voor mij kan 2012 al eigenlijk niet meer kapot, nog 2 volle maanden in Opuwo, wat dagen afhandeling in Windhoek en dan nog met Kat naar Zuid Afrika!!

Heel veel lieve groeten en liefs,
Marjolijn

  • 29 December 2011 - 09:35

    Vera Roos:

    Hoi Marjolijn, wat een bijzondere Kerst, leuk om te lezen. Wens jou ook een geweldig 2012 en geniet van je laatste weken daar, die vliegen voorbij. xxx, Vera

  • 29 December 2011 - 13:18

    Noor:

    Krijg een grote glimlach op mijn gezicht als ik lees over die voedselpakketten en die kadootjes voor de kinders! Heeft die toekomstige kindergarden toevallig nog een pedagoog nodig? ;-)

  • 29 December 2011 - 18:12

    Judith:

    Hoi Marjolijn, wat fantastisch om zo'n Kerst mee te maken, dat je de mensen en de kinderen zo blij kan maken met een kerstpakket en een cadeautje. Ik wens jou ook een heel fijn, gelukkig en gezond 2012 en geniet nog maar heerlijk van die weken die je nog in Opuwo bent. Veel liefs van Judith.

  • 30 December 2011 - 10:59

    Suzelle:

    Hi marjolijn,

    De allerbeste wensen voor 2012. ben benieuwd wat het je allemaal gaat brengen. maar met een start als deze kan het al bijna niet meer stuk. Ik ben de kerst ook heerlijk doorgekomen. Naar de ardennen geweest en nu nog een dagje vrij. Volgende week begint het nwe jaar bij yacht. Ik hoop dat het goed word. geniet van de jaarwisseling en lieve groeten, suzelle

  • 02 Januari 2012 - 15:08

    Okke:

    Hoi Marjolijn,

    Het beste voor 2012!! Fantastisch om de afgelopen maanden je verhalen te lezen en zo een beeld te kunnen krijgen van je leven daar.

    G.v.Okke

  • 26 Januari 2012 - 16:11

    Valentijn:

    Hee Marjolijn,
    Goed te lezen wat je zoal aan het doen bent. Spannend allemaal hoor en wat een belevenissen ben best jaloers op de dingen die je meemaakt. Dan is dat wonen/werken/leven in Nederland toch maar saai en overzichtelijk!

    Ik wens je nog veel mooie avonturen toe de komende 2 maanden en dan spreken we elkaar weer echt!

    Gr, Valentijn

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Namibië, Opuwo

Marjolijn naar Opuwo, Namibië

Recente Reisverslagen:

27 Februari 2012

Mijn laatste verslag vanuit Opuwo

31 Januari 2012

Writersblock

29 December 2011

Kerst in Opuwo

19 December 2011

Vakantie met pa en ma

22 November 2011

Euforisch
Marjolijn

Actief sinds 15 April 2010
Verslag gelezen: 892
Totaal aantal bezoekers 76963

Voorgaande reizen:

12 Maart 2011 - 28 Maart 2012

Marjolijn naar Opuwo, Namibië

09 Juli 2010 - 15 Augustus 2010

Tanzania

Landen bezocht: