Serengeti en Ngorongoro krater - Reisverslag uit Mwanza, Tanzania van Marjolijn Oostrum - WaarBenJij.nu Serengeti en Ngorongoro krater - Reisverslag uit Mwanza, Tanzania van Marjolijn Oostrum - WaarBenJij.nu

Serengeti en Ngorongoro krater

Door: marjolijnvanoostrum

Blijf op de hoogte en volg Marjolijn

23 Juli 2010 | Tanzania, Mwanza

Daar ben ik weer :-)

Heb de afgelopen week weer mooie dingen mee gemaakt. Afgelopen zaterdag de ouders van het jongetje met de ernstige huidaandoening ontmoet. Bij hun thuis geweest, onvoorstelbaar hoe arme mensen leven hier. Hun huis bestaat uit een paar muren die op de grond gezet zijn, geen vloer maar zand, en ontzettend veel kippen en kuikentjes gewoon binnen!! Je kan je in NL niet voorstellen dat mensen zo kunnen leven. Het moeilijkste vond ik wel dat de ziekte te behandelen is, maar zijn ouders gewoon geen geld hebben om medicijnen te betalen. Zondag de hele dag bezig geweest met voorbereiden van de workshop, want die gaan morgen en overmorgen plaats vinden, spannend hoe dat zal gaan verlopen, vooral met de Engelse taalbarrière. En omdat het allemaal in het weekend plaats vind, had ik de mogelijkheid om de afgelopen dagen een overweldigende tour te maken naar de Serengeti en de Ngorongoro Krater. Het was echt gewoon amazing!!!! We vertrokken maandag ochtend, met nog 4 andere, 3 Slovenen en een meisje uit Oostenrijken. En we konden het onwijs goed met elkaar vinden, we hadden vanaf moment 1 een klik met de groep en met onze kok Mozes en driver Sham die er bij waren. De Serengeti bezocht, wauw zoveel dieren, het leek wel Animal Planet Live :-) 's Avonds gekampeerd in de Serengeti, wat heel bijzonder was, lig je met 3 meiden in een tentje te luisteren naar de dieren op de achtergrond, je afvragend, is het en leeuw, een olifant of een cheeta??
Volgende ochtend om 6 uur uit de veren (niet echt kunnen slapen omdat het matje waar we op lagen misschien 2 centimeter was en het steen en steen koud was 's nachts) om een ochtend drive te maken, prachtig om de dieren te zien ontwaken en de zon op te zien komen. Na het ontbijt (heb zo ontzettend lekker gegeten, wat anders dan rijst en bonen, zou Mozes zo mee naar NL wil nemen zodat hij iedere dag heerlijke 3 gangen diners op tafel kan zetten) richting de krater gereden. Langs alle Maasai dorpen gereden, die mensen wonen eigenlijk gewoon in de woestijn, bijzonder om te zien. Aankomend bij de krater weet je niet wat je ziet als je boven aan de top het uitzicht hebt over het hele gebied. Het is ontzettend groot en je hebt het idee dat je naar een schilderij aan het kijken bent. Vooral het grote meer beneden is prachtig met alle paradijsvogels. Naar beneden afgedaald en rond gereden, hipo's, krokodillen, zebra's, noem het maar op of het leeft daar. Wat ook zo bijzonder was, was de leeuw met haar 2 welpjes. 's Avonds naar een camping gereden aan de voet van de krater, waar we onze tentjes weer op konden zetten, een koude douche konden nemen (dat kon maandagavond niet op die camping was geen douche, en we waren zo ontzettend vies van het zweet en het zand wat overal zat aangezien we het dak van de jeep open hadden), daarna weer ontzettend genoten van de kookkwaliteiten van Mozes, en genietend van een ijskoud Kilimanjaro biertje! Woensdagochtend na het ontbijt richting Arusha, onderweg een snakefarm (ik heb een slang om mijn nek gehad, brrrr)en een maasai museum bezocht. Onze driver bracht ons naar een hostel, de stad bekeken en 's avonds met de groep nog gegeten en geborreld. De slovenen (2 meiden en 1 jongen) en het Oostenrijks meisje waren aan het reizen, en gingen vanuit Arusha verder. En ik ben gister met de Sham en Mozes terug gereden naar Mwanza, een 14 uur durende rit, om 4 uur 's ochtends vertrokken vanuit Arusha om de zon op te zien komen in de krater, en weer door de Serengeti terug naar huis. Gesloopt, want je rijdt alleen maar over zandwegen hier met kuilen en stenen, maar fantastisch!!! Echt een geweldige ervaring. En het leuke is, is dat de slovenen ook als Zanzibar zijn als ik er ben, dus we zullen elkaar daar weer treffen.
Vandaag de laatste hand leggen aan de voorbereiding van de workshop. De komende 2 weken (alweer de laatste helaas) hebben ze mijn agenda helemaal vol gepropt hier en zal ik het druk hebben.

Ik hou jullie op de hoogte!

Marjolijn

Ps het gaat steeds beter met mijn kiswahli :-)

• 23 Juli 2010 - 07:37

Judith:

Hoi Marjolijn, wat maak jij toch veel mee in zo'n korte tijd, ik heb weer met bewondering jouw verhaal gelezen, fantastisch! Nog heel veel plezier de komende twee weken en succes met je workshop! Liefs van Judith.

• 23 Juli 2010 - 08:13

Hallo Marjolijn, :

Wat een bijzondere ervaringen. Veel succes met de laatste voorbereidingen en het geven van de workshop.

Groeten van Simone (People4Change)

• 23 Juli 2010 - 13:10

Judith Van Yacht:

Hee Marjolijn,
    Goed verhaal! En wat een geweldige foto's, wauw!! Veel succes met je workshops en de komende weken.
    Groet
    Judith

• 23 Juli 2010 - 14:05

Noor:

He lieffie!!! Te gek zeg! Het is een compleet andere wereld en tendens daar, he! Ik krijg spontaan heimwee! Prachtige foto's! Méééér!!!! ;-) x

• 26 Juli 2010 - 07:52

Esther De Boer:

Goed om te lezen dat je het zo leuk hebt! Blijf ons vooral op de hoogte houden! xx Esther

• 26 Juli 2010 - 08:03

Eline:

lieve Marjolijn
    hoe gaat het met je met mij gaat het goed vrijdag was het de laatste dag we gingen toen allemaal spelletjes doen.

Eline

• 27 Juli 2010 - 06:59

Hanneke Gruson:

Hai Marjolijn,

Wat een geweldig reisverslag!Zou zo wel naar je toe willen komen, maar helaas!Bij terugkomst moet je maar een uitgbreide briefing geven met fotopresentatie. Ik verheug mij er nu al op!
    Geniet van alle indrukken en een fijne dag!
    Liefs,
    Hanneke