Walalepo - Reisverslag uit Opuwo, Namibië van Marjolijn Oostrum - WaarBenJij.nu Walalepo - Reisverslag uit Opuwo, Namibië van Marjolijn Oostrum - WaarBenJij.nu

Walalepo

Door: marjolijnvanoostrum

Blijf op de hoogte en volg Marjolijn

18 Mei 2011 | Namibië, Opuwo

Walalepo? Mmmm. Nawa? Mmmmm. Het begroeten van iemand hier als hij tenminste Oshiwambo spreekt :) Zover ben ik al na 2 maanden. Afrikaans gaat me steeds beter af gelukkig, vooral het verstaan.

Ik zie dat het alweer een maand geleden is dat ik een verhaal geschreven heb. Tijd dus voor een update vanuit Opuwo.

Het gaat goed hier. Ben alweer 2 maanden (of pas 2 maanden tis maar net hoe je het bekijkt) in Namibië. Het regenseizoen is voorbij en het begint echt winter te worden. ’s Nachts is het fris, en op kantoor hoeft de airco ook niet meer aan. (al denken mijn collega’s daar dan weer anders over)

Even terug naar vorige maand. 3 dagen workshop gehad over het Performance Management System. Deze workshop bestond uit alleen de leden van het management team van de council. Vanaf vandaag hebben alle andere werknemers van de council de workshop. En dan zal het ingevoerd gaan worden. Heb wel zin om me daar mee bezig te gaan houden. Het vorige PMS is namelijk totaal niet uit de grond gekomen. Wat op zich ook niet zo raar is, als er alleen een workshop gegeven wordt en de mensen met erg veel vragen blijven zitten die niet beantwoord worden. Leuke taak voor mij dus. Ook ben ik begonnen met het schrijven van een HR Manual. Een voorstel gedaan voor een automatisch HR systeem en een voorstel voor een teambuilding intervention. Dit moet altijd goed gekeurd worden door de Chairman of the council (tevens mijn line-manager hier) en het is lastig om hem te pakken te krijgen, bijna nooit op kantoor en als hij er is dan heeft hij 2 minuten tijd voor me. Geduld, geduld.

De eerste tripjes zijn inmiddels ook gemaakt. We hebben een aantal lange weekenden gehad. En ik heb een vast clubje met goede vrienden waar ik tripjes mee maak. Kat (uit Engeland), Rowena (uit Canada), Riet (collega Yacht) en Adrian (collega Randstad Spanje). Ze zijn me op komen zoeken in Opuwo, en ze vonden de omgeving prachtig hier. Op bezoek geweest bij de Himba’s in een echt Himba dorp, wat erg interessant was. Een gezellige braai in mijn tuin en natuurlijk de plaatselijke shebeen (kroeg) bezocht ;-)

Ook zijn we een weekendje naar Swakopmund geweest. Een Duitse kustplaats. In de woestijn. Daar zijn we gaan sandboarden. Snowboarden maar dan net anders, zandduinen in plaats van skipistes. Erg gaaf, al moet ik bekennen dat skiën me beter af gaat :-) De zeehonden bezochten. Pieterburen in het groot, niet 10 zeehonden maar wel honderden. En smerig dat het rook!! Ook een bezoekje aan Walvisbay gebracht, cultureel bezig geweest dus :-)

Afgelopen week was het tijd voor de Incountry Training part 2 van VSO in Tsumeb. Erg leuk om de groep VSO’ers weer te zien waarmee ik 2 maanden geleden mee gestart ben. Hoe het ze vergaat in hun placements. Workshop over de geschiedenis van Namibië, de economie, landbouw, en een rondleiding in een koper smelterij wat erg boeiend was. Ook een nachtje gekampeerd, in tentjes in bomen geslapen, super al was het koud! En de shebeen moest natuurlijk ook bezocht worden. Inmiddels zijn we een vergelijkend waren onderzoek gestart :-)

Mijn hond heeft plaatst gemaakt voor 15 geiten die iedere dag door mijn tuin banjeren, erg vervelend omdat ze het ook noodzakelijk vinden om hun poepjes achter te laten in mijn tuin. Ben trouwens erg blij met mijn schoonmaakster, het is zo’n luxe om na je werk thuis te komen in een fris en schoon huis, maar vooral dat je was gewassen en keurig netjes gestreken is en weer in je kast ligt.

Afgelopen weekend trouwens sinds 2 maanden weer eens tv gekeken. Er ging een wereld voor me open, CSI, de nieuwste muziekclips, voetbal (zelfs dat was leuk om te zien), Big Brother Africa. Nu weer boekentijd :-)
Lieve mensen, dank voor alle mailtjes, reacties, belletjes, super!!

Mar/Marjo/Marjolien/Marj. Maak er maar wat van inmiddels luister ik naar alles :-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Namibië, Opuwo

Marjolijn naar Opuwo, Namibië

Recente Reisverslagen:

27 Februari 2012

Mijn laatste verslag vanuit Opuwo

31 Januari 2012

Writersblock

29 December 2011

Kerst in Opuwo

19 December 2011

Vakantie met pa en ma

22 November 2011

Euforisch
Marjolijn

Actief sinds 15 April 2010
Verslag gelezen: 417
Totaal aantal bezoekers 77320

Voorgaande reizen:

12 Maart 2011 - 28 Maart 2012

Marjolijn naar Opuwo, Namibië

09 Juli 2010 - 15 Augustus 2010

Tanzania

Landen bezocht: