3.134 km - Reisverslag uit Opuwo, Namibië van Marjolijn Oostrum - WaarBenJij.nu 3.134 km - Reisverslag uit Opuwo, Namibië van Marjolijn Oostrum - WaarBenJij.nu

3.134 km

Door: marjolijnvanoostrum

Blijf op de hoogte en volg Marjolijn

18 April 2011 | Namibië, Opuwo

Voor de mensen die geen tijd hebben om het hele verhaal te lezen, het gaat goed met mij, heb het reuze naar mijn zin, Namibië is prachtig, en mijn huis begint langzaam naar Himba te ruiken…..

Zo ik ben weer op kantoor… Heb de laatste 2 weken in totaal 3.134 km afgelegd. Het is grappig dat het zo snel wend, lang in de auto zitten, want de afstanden zijn flink, maar wauw wat is Namibië een mooi land. Vriendinnetje vroeg me laatst of het net zo gaaf is als Tanzania, maar je kan het niet vergelijken. Ook Namibië is gaaf maar Namibië is echt heel anders, het klopt wel dat ze zeggen dat het Afrika voor beginners is. Ik denk door mijn Tanzania ervaring ik Opuwo ook niet als schokkend ervaar. Dus Noor ben erg benieuwd naar jou ervaring straks, kunnen we het samen vergelijken :)

Wat heb ik allemaal gedaan? Ik ben bij de kleine plaatselijke kantoren langs geweest die bij de Regional Council horen. Daar heb ik samen met mijn 2 HR collega’s een presentatie gegeven over de rechten en plichten die je hebt als je bij de overheid werkt in Namibië. Voor mij meteen een goede leerschool, ik weet nu precies hoe het werkt, en voor de medewerkers weer een opfrisser. En het was natuurlijk goed om al mijn collega’s te ontmoeten. Het is duidelijk te merken dat er op HR gebied veel moet gebeuren, vooral op motivatie gebeid. Ik hoef me niet te vervelen de komende 11 maanden. (best bizar, ben er al ruim een maand, en dat is echt voorbij gevlogen) Momenteel worden de salarissen verwerkt, waar ik me ook mee bezig hou, want ze willen heel graag een geautomatiseerd payroll systeem. Voor mij een nieuwe tak van sport, maar des te interessanter.

Ook is er natuurlijk tijd voor ontspanning. De lodges waar ik de afgelopen 2 weken gelogeerd heb waren prachtig, het was heerlijk om na de presentaties te kunnen relaxen bij het zwembad :).

Vorig weekend ben ik samen met Erwin naar Ongwediva geweest. Super leuk om Adrián weer te zien, hoe hij woont en waar hij werkt. Ook weer een hoop nieuwe VSO’ers, en Randstad collega’s leren kennen. Een heerlijke braai, en de volgende dag nog even naar Bennies Entertaiment Park geweest om een plons te doen. Ongwediva noemen ze het Miami van Namibië, daarvan schrok ik meer dan Opuwo ;-)).Op de terugweg zijn we langs de Ruacana Falls gereden. Ik heb nog nooit zulke indrukwekkende watervallen gezien. Ik zal foto’s toevoegen, maar dit geeft maar een fractie weer.

Afgelopen donderdag (dank jullie allemaal voor de felicitaties) was ik jarig. En ik voelde me ook echt jarig. ’s Ochtends een telefoontje van paps en mams, Lisa die me belde, en natuurlijk mijn nichtjes een neefje met de felicitaties (de enige die ik eigenlijk echt mis…). Ook viel mijn verjaardag samen met een workshop van VSO over het RAISA project (HIV/Aids). Donderdag werden we verwacht in een heel mooi hotel in Otjiwarongo. 5 uur rijden vanaf Opuwo. En zoals de council goed voor me zorgt werd ik daar naar toe gereden door een chauffeur van de council :). Het was ontzettend leuk om veel volunteers die dezelfde datum als ik gestart zijn te zien, en de volunteers die er al langer zitten weer te spreken. Tijdens het diner werd er uitbundig gezongen voor me en ’s avonds lekker geborreld. Na de workshop vrijdag zijn we met een klein groepje uit geweest in Otjiwaronga. Had een Tanzania flashback, ik kan niet dansen…. ;-) Op de terug weg langs de Super Spar geweest, wat kan een mens blij worden van het kunnen kopen van worteltjes, tomaatjes, komkommer, broccoli en avocado.

Komend weekend (het weekend daarna trouwens ook, en dat doen ze hier wel goed, als een nationale feestdag op een zondag valt dan heb je maandag vrij) hebben we lang weekend omdat het goede vrijdag en Pasen is, en de meiden Riet, Kat en Rowena komen vanuit Windhoek naar Opuwo, Adrián vanuit Ongwediva, en ik ben heel erg benieuwd hoe ze het hier zullen vinden. Ik ga ze de highlights laten zien. Het bezoeken van een Himba dorp, zwemmen hier bij het Country Hotel, en voor het eerst zelf een braai organiseren. En dat wordt een flinke uitdaging met de geen keus hier in de OK supermarkt. En natuurlijk moet er een sheebeen bezocht worden, voor mij ook de 1e keer hier.

Wat wel fijn is, ik ben nu de afgelopen 2 weken bijna niet in Opuwo geweest, en ik had zaterdag echt het gevoel van thuiskomen. En dat voelt goed! (pap je hoeft niet bang te zijn ik kom echt terug naar Nederland hoor volgend jaar!)

En ik heb mezelf iets cadeau gedaan. Ik heb een schoonmaakster in dienst genomen. Het is echt gruwelijk alles met de hand wassen, stofzuigen zonder stofzuiger en het gras maaien zonder grasmaaier. En ik zie het maar zo, voor mij een hele grote luxe, en voor de schoonmaakster weer een vorm van inkomsten.

Morgen een workshop van het Ministerie over het Management Performance System, en daar ben ik wel erg nieuwsgierig naar. Dat moet hier ook gebruikt gaan worden.

Dank jullie allemaal voor de leuke reacties, dat is zo leuk om allemaal te lezen.

Lieve groet,
Marjoelien ven Oestroem (ik blijf het grappig vinden hoe men hier mijn naam uitspreekt, en het mooie van alles is dat de mensen die het wel lukt het ook toch maar bij marjoelien houden)

Ps ben ongevraagd de bezitter van een zwart hondje die steeds in mijn tuin rond scharrelt. 4 weken geleden was het nog een lief schattig klein hondje, maar hij wordt groter en groter…..

  • 18 April 2011 - 10:54

    Maaike:

    Lievie, weer een mooi verslag van al je belevenissen. Ik wordt elke keer weer blij van het feit dat je het zo naar je zin hebt. Geweldige ervaringen die niemand meer van je af kan nemen. Haha een schoonmaakster en een waakhond zo luxe heb je het nog niet gehad ;-) Take care en tot mails.
    Knuffel, Maaike

  • 18 April 2011 - 11:53

    Gitte:

    Super dat het goed gaat, heerlijk om je verhalen te lezen. Ik heb me opgegeven voor: blijf nu op de hoogte en stuur daarna wat foto's en je laatste verhaal naar tante Jos. Veel lieve groetjes uit mooi V'veen.

  • 18 April 2011 - 12:02

    Eva, Yacht:

    Hey Marjolien van Oestroem ;-) Wat heerlijk om je verhalen te lezen! Ben afgelopen maand weinig op kantoor geweest, had even een inhaalslag te maken met je weblog. Mooi dat je het zo naar je zin hebt! En leuk om nieuwe dingen te leren daar! Ik stuur je nog even een persoonlijk bericht via facebook, wordt vervolgd! Gr, Eva

  • 18 April 2011 - 13:53

    Noor:

    Het moet niet gekker worden; Mar aan de hond... What's next?! Enne, hoe ruikt Himba? Hahahaha!
    Fijn te lezen dat je lekker gaat daar, had niet anders verwacht! Dat weet je!

    x

  • 18 April 2011 - 13:55

    Noor:

    Het moet niet gekker worden; Mar aan de hond! What's next?! Enne, hoe ruikt Himba???? Hahahahaha! Muf?
    Zonder gekheid, fijn dat je het je bevalt daar, had overigens niet anders verwacht, dat weet je!

    x

  • 18 April 2011 - 13:56

    Noor:

    Oh, daar doet ie dus even over.... verder ben ik niet ongeduldig... sorry voor de vervuiling...

  • 19 April 2011 - 09:05

    Diederik:

    Marjolijn! Wat fijn om te lezen dat het goed met je gaat. Ik had je graag nog willen bereiken na mjin terugkomst, maar door het oplopen van een voedselvergiftiging (?) mocht ik niet terug op de geplande datum. Ik had graag nog even bijgesproken, maar dat lukte daardoor helaas niet. Ik wens je veel succes en plezier en ga je blog weer nauwlettend in de gaten houden.

    ciao!

  • 25 April 2011 - 20:46

    Chantal Janszen:

    heey marjolijn!

    Via facebook zag ik dat je een jaartje weg bent en heb net je verslagen gelezen,
    Weer iets erbij om te lezen hoe het met je gaat.
    Leuk dat je weg bent en volgens mij gaat het je aardig goed af hahaha

    Heel veel plezier en geluk daar en ik zie je hopelijk nog is op onze reunie ;-)

    Veel liefs Chantal

  • 03 Mei 2011 - 11:45

    Eline:

    leuk verhaal.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Namibië, Opuwo

Marjolijn naar Opuwo, Namibië

Recente Reisverslagen:

27 Februari 2012

Mijn laatste verslag vanuit Opuwo

31 Januari 2012

Writersblock

29 December 2011

Kerst in Opuwo

19 December 2011

Vakantie met pa en ma

22 November 2011

Euforisch
Marjolijn

Actief sinds 15 April 2010
Verslag gelezen: 419
Totaal aantal bezoekers 77090

Voorgaande reizen:

12 Maart 2011 - 28 Maart 2012

Marjolijn naar Opuwo, Namibië

09 Juli 2010 - 15 Augustus 2010

Tanzania

Landen bezocht: